معاون وزیر آموزش و پرورش :نظام رشتهای بهترين شيوه برای مدارس ايران است
علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجليل از پژوهشگران گفت: در تقسيمبندي بينالمللي، مدارس ايران جزء مدارس خيلي كوچك هستند و به اين نتيجه رسيديم بهترين شيوه براي مدارس ايران نظام رشتهاي است.وی اظهار كرد: دوره جديد متوسطه از سال ۱۳۹۲و درقالب ساختار جديد ۳-۳-۶ اجرايي شد.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش ادامه داد: بنابر پژوهش هاي بين المللي سه ساختار براي آموزش متوسطه امكان پذير است كه اولین ساختار كلاسيك است و رونقي در جهان ندارد و مهد آن انگليس بوده و دو ساختار ديگر مدارس جامع است كه در واقع برنامه درسي آنها به صورت عمومي و به جاي اينكه شاخه و رشته دانش آموزان را از هم تفكيك كند گرايش تعيين مي شود و امروز در دنيا پنجاه درصد از ساختار دوره متوسطه به صورت مدارس جامع و پنجاه درصد دیگر به صورت ساختار رشته اي است.
زرافشان افزود: ما اين را از نظر قطب بندي سياسي در دنيا بررسي كرديم تا ببينيم آيا با اين روش، آنها به توسعه يافتگي رسيدهاند یا نه؛ ضمن اينكه بررسيهاي لازم نيز به همراه جلسات كارشناسي داشتيم و به سمت مدارس جامع نرفتيم زيرا در اين مدارس، انعطاف واحد تحصيلي وجود دارد و حدود ۱۷۰ واحد تحصيلي ارائه شده است و دانشآموز تنها ۷۰ واحد تحصيلي را ميگذراند.
وی همچنین گفت: يك بار قبل از انقلاب مدارس جامع در ايران راه اندازي شد كه نتوانست تنوع لازم را براي ارائه دروس و تعيين گرايش تحصيلي ارائه كند و در چندین سال اول پس از اجرا جمع شدند .